In Memoriam: Jacques van der Braak

Jacques van der Braak (1932-2019) was een van de weinige nog levende leden van de verre Rooms Katholieke voorganger Smash (opgericht in 1947) van onze vereniging Tempo-Team. In de jaren 60 van de vorige eeuw was hij gedurende een aantal jaren penningmeester van die vereniging, mede waarvoor hij in 1969 onderscheiden werd met het lidmaatschap van verdienste.

Als speler werd hij door veel tegenstanders gevreesd om zijn klassieke materiaalspel: slechts een plankje met dun noppenrubber dreef menige opponent tot wanhoop, zeker ook in combinatie met zijn droge backhand afmaaktikken die nagenoeg onbespeelbaar waren.

Tot zo’n twee jaar geleden was Jacques nog een trouwe deelnemer aan de seniorengroep op maandagmorgen, totdat hij wegens fysieke belemmeringen zijn geliefde sport moest opgeven.

Op vrijdag 15 november is afscheid genomen van Jacques in aanwezigheid van een passende vertegenwoordiging van Tempo-Team.

2 gedachten over “In Memoriam: Jacques van der Braak

1. Nadat Jacques in Naarden is komen wonen zijn drie van zijn kinderen bij Good Luck gaan tafeltennissen. Later ook nog even zijn vrouw Thea die hij bij Tempo Team had leren kennen. En uiteindelijk is Jacques zelf ook competitie in ‘t Gooi gaan spelen. 17 jaar speelden we samen in een team. Regelmatig verhaalde hij over zijn activiteiten in het verleden bij Tempo Team, zijn voorgangers en de eerste contractbesprekingen met sponsors in de Nederlandse tafeltenniswereld.” Jacques was ook actief als scheidsrechter bij het WK van 1955 in Utrecht.
    Ofschoon we Jacques de laatste jaren nog zelden zagen waren we uiteraard op zijn afscheid aanwezig.
    Ton, Gerard
    TTV Good Luck Bussum