HUISHOUDELIJK REGLEMENT van Tafeltennisvereniging TEMPO-TEAM
bestaande uit Sint Nicolaas Lyceum – Smash Opgericht d.d. 1 september 1938
Gevestigd te Amsterdam
BEGRIPPEN
NTTB: Nederlandse Tafeltennisbond
NKS: Nederlandse Katholieke Sportfederatie
S.N.L.: Sint Nicolaas Lyceum
Waar in dit reglement de mannelijke vorm van begrippen wordt gehanteerd dient hieronder mede de vrouwelijke vorm te worden begrepen.
BINDINGEN
Art. 1.
De vereniging onderhoudt bindingen met:
1. Sint Nicolaas Lyceum
2. Nederlandse Tafeltennis Bond
3. Nederlandse Katholieke Sportfederatie
Art. 2.
De binding met het Sint Nicolaas Lyceum te Amsterdam heeft een historische achtergrond. De vereniging wil de leerlingen van dit lyceum die de tafeltennissport willen beoefenen, opvangen en hun sporttechnische belangen behartigen. Verder bestaat de binding met het S.N.L. uit de eventuele aanwezigheid van een moderator,
zoals voorzien in art. 16 der Statuten.
Art. 3.
De vereniging is voor de uitoefening van de tafeltennissport lid van de Nederlandse Tafeltennisbond. Overeenkomstig artikel 3 lid c van de Statuten conformeert de vereniging zich aan de rechten en verplichtingen van de NTTB.
Art. 4.
Op grond van de christelijke grondslagen van de vereniging is zij lid van de Nederlandse Katholieke Sportfederatie, afdeling Tafeltennis.
De vereniging kan gebruik maken van de kennis en de faciliteiten van de NKS voor een goed verenigingsbestuur.
LIDMAATSCHAP
Art. 5.
Het lidmaatschap wordt aangegaan voor de periode van tenminste 1 verenigingsjaar en vangt aan na ontvangst van het inschrijfgeld.
Art. 6.
De leden hebben de volgende rechten :
1. Het spelen op de voor hen vastgestelde oefentijden. 2. Het uitkomen in competitiewedstrijden, mits zij hiervoor zijn aangewezen.
3. Het bijwonen van de algemene vergaderingen; het deelnemen aan stemmingen, mits de leeftijd van 16 jaar is bereikt.
4. Het indienen van voorstellen.
(zie ook: wijzigingen huishoudelijk reglement jaarverslag 1993-1994 p. 20-21)
LEDENVERGADERINGEN
Art. 7
1. Met inachtneming van het bepaalde in art. 18 lid 2 der statuten, wordt jaarlijks een algemene ledenvergadering gehouden.
2. Voorstellen kunnen uiterlijk drie dagen voor de vergadering bij de secretaris
door stemgerechtigde leden worden ingediend. Deze voorstellen moeten op de jaarvergadering worden behandeld.
3. Op elke vergadering tekenen de leden een presentielijst, teneinde hun stem te kunnen uitbrengen.
Art. 8.
1. Op door het bestuur bijeengeroepen buitengewone ledenvergaderingen is het in art.22 der statuten bepaalde van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat, ter behandeling van spoedeisende onderwerpen, van de in dit artikel vastgestelde termijnen kan worden afgeweken.
2. Op niet door het bestuur bijeengeroepen buitengewone ledenvergaderingen, zoals bepaald in art. 18 lid 4 der statuten, is het bepaalde in art. 22 van overeenkomstige toepassing. Een daartoe strekkend verzoek moet schriftelijk en met opgave der te behandelen onderwerpen bij de secretaris worden ingediend. Plaats, datum, tijdstip en agenda moeten binnen 14 dagen na kennisgeving aan de secretaris door het bestuur worden vastgesteld.
Art. 9.
Stemmingen vinden plaats conform art. 21 der statuten. Indien schriftelijk wordt gestemd, zijn stembriefjes die ondertekend zijn of waarop meer namen voorkomen dan het te kiezen aantal personen bedraagt, ongeldig. Deze stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht. De voorzitter benoemt een stembureau, bestaande uit een bestuurslid en twee leden uit de vereniging.
Art. 10.
Met inachtneming van het bepaalde in art. 11 der statuten is jaarlijks niet meer dan 1 lid van het dagelijks bestuur aftredend.
Art. 11.
Bij kandidaatstelling voor een bestuursfunctie door de leden dient betrokkene van te voren verklaard te hebben, een verkiezing te zullen aanvaarden. Tevens dient deze verklaring te zijn voorzien van de namen van de leden die deze kandidaat steunen.
Art. 12.
Bij een tussentijdse vacature wijzen de overige bestuursleden een plaatsvervanger aan voor deze opengevallen plaats. Treedt het gehele bestuur tussentijds af, dan blijven de bestuursleden in functie totdat in een daartoe uitgeschreven vergadering een nieuw bestuur is gekozen. Een tussentijd benoemd bestuurslid treedt af op de eerstkomende jaarvergadering.
HET BESTUUR
Art. 13.
De voorzitter leidt de vereniging en onderhoudt hiertoe een zo nauw mogelijk contact met zijn medebestuursleden en de leden van de vereniging. Hij is de uitdrukkelijke uitvoerder van de besluiten van de vergaderingen en is als zodanig verantwoordelijk voor de goede gang van zaken in de vereniging. Hij stelt minstens eenmaal per twee maanden een bestuursvergadering en jaarlijks de algemene ledenvergadering vast en leidt deze. Tevens behartigt bij voorkeur de voorzitter de representatie van de vereniging.
Art. 14.
De secretaris houdt de notulen van de bestuurs- en ledenvergaderingen bij. Na goedkeuring door de vergadering worden deze door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Van die goedkeuring wordt melding gemaakt in de notulen van de vergadering waarin deze zijn goedgekeurd.
Art. 15.
1.De penningmeester is belast met het beheer van het vermogen van de vereniging. Hij int de vorderingen en voldoet de schulden. Van al zijn ontvangsten en uitgaven houdt hij boek in een overzichtelijke vorm, zodat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden opgemaakt.
2. In de algemene ledenvergadering brengt hij verslag uit omtrent de gang van zaken over het afgelopen verenigingsjaar, met als bijlagen :
a. Resultatenrekening b. Balans per ultimo van het verenigingsjaar
c. Een begroting voor het komende verenigingsjaar
3. De penningmeester is ervoor verantwoordelijk, dat de kascommissie, zoals voorzien in art. 17 lid 1 der statuten, controle kan uitoefenen voor de algemene ledenvergadering en voordat het jaarverslag aan de leden wordt gepresenteerd. De ledenvergadering kan slechts tot decharge van de penningmeester besluiten, nadat zij van het betreffende verslag van de kascommissie kennis heeft genomen.
Art. 16.
Bij tussentijds aftreden van de penningmeester brengt de kascommissie ten spoedigste verslag uit aan het bestuur. Het bestuur dechargeert de aftredende penningmeester en legt verantwoording af op de eerstvolgende ledenvergadering.
Art. 17.
De samenstelling der keuzecommissie wordt bepaald door het bestuur. Deze commissie stelt de teams samen en kan voor elk team een aanvoerder aanwijzen. Voor toernooien waaraan in verenigingsverband wordt deelgenomen, bepaalt zij de deelnemers.
Art. 18.
Bestuursvergaderingen worden tevens belegd op verzoek van tenminste drie bestuursleden en wel binnen 14 dagen nadat het verlangen daartoe kenbaar is gemaakt. Bestuursvergaderingen zijn slechts geldig indien een meerderheid der bestuursleden aanwezig is.
GELDMIDDELEN
Art. 19.
Bij toetreding als lid wordt een door het bestuur vastgesteld bedrag aan inschrijfgeld gevorderd. Het bestuur stelt een jaarcontributie vast voor senioren en jeugdleden, voor welker onderscheid de betreffende bepalingen van de N.T.T.B. worden aangehouden. De contributie dient op de eerste vordering te worden voldaan. Bestuurs- en kaderleden van de vereniging die de tafeltennissport niet beoefenen, zijn van contributie vrijgesteld.
Art. 20.
Leden welke na het verstrijken van 30 dagen na toezending van eerste vordering niet aan hun verplichtingen hebben voldaan, worden door de penningmeester aangemaand om binnen 14 dagen te betalen, welke aanmaning gepaard kan gaan met een oplegging van boete. Blijft deze aanmaning zonder gevolg, dan geeft de penningmeester de nalatige, eventueel per aangetekende brief, in overweging alsnog binnen 14 dagen het verschuldigde bedrag aan te zuiveren. Volgt binnen de
vastgestelde termijn geen betaling, dan kan het bestuur zonder verdere formaliteiten overgaan tot schorsing of royement van het betrokken lid, onverminderd het recht van de vereniging het verschuldigde bedrag, eventueel vermeerderd met kosten, langs gerechtelijke weg in te vorderen.
COMMISSIES
Art. 21.
Het bestuur dient bij het instellen van commissies, zoals voorzien in art. 12 lid 3 der Statuten, hun opdracht te omschrijven. Een commissie blijft te allen tijde onderworpen aan toezicht van het bestuur en is verplicht bij de uitoefening van haar werkzaamheden aanwijzingen door het bestuur op te volgen.
Art. 22.
De commissies brengen tenminste jaarlijks verslag uit aan het bestuur omtrent hun werkzaamheden gedurende het afgelopen verenigingsjaar.
VERPLICHTINGEN
Art. 23.
Spelers die namens de vereniging aan een competitie deelnemen verplichten zich om in alle wedstrijden van het betrokken team uit te komen. Bij verhindering wegens geldige reden, zulks ter beoordeling van het bestuur, dient de speler in vervanging te voorzien.
Wanneer als gevolg van nalatigheid of fouten aan de vereniging boetes worden opgelegd, kunnen deze op de betreffende speler(s) worden verhaald.
Art. 24.
Iedere speler is verplicht bij wedstrijden waaraan onder verenigingsnaam wordt deelgenomen de voorgeschreven clubkleding te dragen.
De clubkleding wordt door de algemene ledenvergadering vastgesteld, rekening houdend met de betreffende bepalingen van de spelregels. Door het bestuur wordt jaarlijks de samenstelling van de clubkleding voor het beginnende verenigingsjaar aan de leden bevestigd.
Art. 25.
Ieder lid is verplicht mede te helpen bij het opzetten of opbergen van het materiaal. Zij die zich hieraan zonder geldige reden onttrekken, dienen rekening te houden met door het bestuur te nemen sancties.
Art. 26.
Alle leden zijn verplicht bij adreswijziging daarvan direct aan de secretaris bericht te zenden. Bij nalatigheid kunnen zij voor eventuele nadelen die daaruit voortvloeien, aansprakelijk worden gesteld.
WIJZIGING HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Art. 27.
Alle reglementswijzigingen worden aan de leden schriftelijk bekend gemaakt. Ze
dienen dan op de eerstkomende algemene ledenvergadering met tweederde der geldig uitgebrachte stemmen te worden goedgekeurd. In zeer belangrijke gevallen, door het bestuur te bepalen, dient zo spoedig mogelijk een algemene ledenvergadering uitgeschreven te worden.
SLOTBEPALINGEN
Art. 28.
Alle leden worden in de gelegenheid gesteld, een exemplaar van het reglement in ontvangst te nemen en worden geacht de inhoud hiervan te kennen. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Aldus vastgesteld door het bestuur en goedgekeurd door de Algemene Ledenvergadering van 5 september 2006, treedt dit Huishoudelijk Reglement vanaf deze datum in werking.